شراب سرا


شراب تمشک

میوه تمشک دارای طیفی از رنگهای قرمز ٰ، قرمز تیره و بنفش و از نظر گیاه شناسی دوپایه و از خانواده رز میباشد. بوته تمشک معمولا پر از خار و نوع وحشی آن اغلب در جنگلها و نزدیک جاده و رودخانه ها یافت میشود.

میوه این گیاه معمولا پس از آنکه کاملا رسید ، از سر شاخه جدا شده و بزمین میافتد. از تمشک برای تهیه انواع مربا و کیک و تارت استفاده میشود. این میوه دارای مقادیر زیادی آهن ، پتاسیم ، ویتامین آ و ث ، منیزیوم و مس میباشد. میوه تمشک دارای تانین زیاد و بهمین جهت نوعی قابض (ضد اسهال ملایم) محسوب شده و همچنین دارای پکتین و اسید مالیک ، الاجیک و سیتریک میباشد. مصرف این میوه در هنگام بارداری و بعد از آن باعث افزایش شیردهی مادران میشود. برگ بوته تمشک دارای مواد ضد سرطان و همچنین برای تولید داروهای بیماریهای قلبی و عروقی و دیابت و پیری چشم بکار میرود.

از قرنها پیش از دم کرده برگ نمشک برای بسیاری از ناراحتیها و بیماریهای زنان استفاده میشده از جمله تنظیم قاعدگی و جلوگیری از تهوع در دوران زایمان و جلوگیری از سقط جنین و بطور عمومی در بعضی بیماریهای دهان و مجاری تنفسی و ریه و درمان ناراحتیهای معده استفاده میشود. باید توجه داشت که برگهای پژمرده و جداشده از بوته تمشک دارای نوعی سم ملایم هستند و ممکن است گروهی از افراد نسبت به آن واکنش نشان دهند. برگ مورد استفاده برای دم کرده باید در هنگام گل کردن گیاه از شاخه جدا و کاملا خشک شوند. استفاده از برگ تازه و سبز را برای دمکرده را معمولا توصیه نمیکنند.

وجود شاخه بر سر میوه نشانه زود چیده شدن (نارس) از بوته و در نتیجه ترش بودن آن میباشد. نشان تازگی این میوه ، شفافیت رنگ و سفت بودن نسبی گوشت میوه است. از آنجا که پس از چیده شدن بیش از دو یا سه روز تمیتوان نگهداری نمود معمولا آنرا سریع مصرف میکنند. تمشک قابلیت فریز شدن و نگهداری طولانی در برودت زیاد را دارد.

برای تهیه شراب از مصرف میوه کال ، ترش ، نرم یا له شده و لکه دار تمشک خودداری کنید که نتیجه کار بی حاصل و شراب آن فاسد میشود.

دستورالعمل زیر برای تهیه تقریبا 5 لیتر شراب تمشک میباشد. نویسنده را باور بر آنست که دوستان از اقدامات اولیه تهیه شراب ، نظافت و ضدعفونی ابزار ، کاربرد ابزار آبسنجی و سایر دانسته های مورد لزوم برای تهیه شراب اطلاع کافی دارند و نیازی به تکرار مکررات نیست. (در صورتی که مایل به یادآوری یا مروری بر آنها هستید به ابتدای دستورالعمل شرابهای قبلی مراجعه کنید)

مواد لازم:

تمشک 1.5 کیلو

شکر 1.3 کیلو

آب حدود 4.5 لیتر

قرص کامپدن 2 عدد = 0.1 گرم متا بی سولفیت سدیم

مخمر دو گرم (Lalvin 1122 یا EC-1118 ) استفاده از مخمر کیک راه حل بعدی است ولی به طول زمان شفاف شدن شراب اضافه میکند.

طرز تهیه:

حدود دو لیتر آب را جوش آورده و روی میوه بریزید و با کمک همزن آنقدر هم بزنید تا کاملا له و بگذارید خنک شود.

قرص کامپدن یا معادل آنرا نرم کرده و به میوه له شده اضافه کرده و همبزنید و به بشکه تخمیر منتقل و حجم آنرا با بقیه آب به حدود پنج لیتر برسانید.

درب بشکه را بسته و تا چهار روز بگذارید در محیط طبیعی بماند. روزی دو بار و هر بار بمدت 5 دقیقه همبزنید.

از کیسه متقال عبور داده و مایع صاف و تصفیه شده را به بشکه تخمیر تمیز منتقل نمائید. تفاله را دور بریزید.

با کمی شکر و آب ملول ، مخمر را فعال کنید.

شکر را به بشکه اضافه کرده و آنقدر همبزنید تا شکر کاملا حل شود. میزان آبسنجی باید بین 1.085 تا 1.090 باشد. پی اچ محیط باید بین 3.2 تا 3.4 باشد. در غیر اینصورت با اضافه کردن آب یا شکر مایع اولیه شراب را تعدیل کنید.

مخمر فعال را اضافه کرده و دوباره همبزنید.

قفل هوا را نصب کنید و در محلی با حرارت متعادل حدود 20 درجه و بدور از نور مستقیم آفتاب قرار دهید.

در طول 30 تا 45 روز مرحله اول تخمیر پایان می پزیرد.

با دقت فراوان و طوری سیفون کنید که رسوبات ته ظرف تخمیر را دست نخورده باقی بگذارید. اهمال یا صرفه جوئی در این مرحله به زمان و طول مدت شفاف شدن شراب اضافه میکند.

به بشکه تخمیر دوم منتقل کنید ، در مکانی با هوای متعادل ولی تاریک نگهداری و قفل هوا فراموش نشود. درجه آبسنجی باید بین 1.020 تا 1.025 باشد.

بگذارید تا دو ماه و یا آنقدر که شراب کاملا شفاف شود در بشکه تخمیر مرحله دوم بماند.

به شیشه تمیز منتقل و درب شیشه را محکم کنید.

بطری شراب را بطور خوابیده به بغل در زیر زمینی سرد و تاریک تا مدت 10 ماه نگهداری کنید.

چند نکته عمومی:

از تمشک تهیه شده در باغ یا باغچه خود استفاده کنید.

هر چه رنگ تمشک تیره تر باشد طعم و بوی شراب بهتر میشود.

وقتی در تهیه شراب تمشک استاد شدید به بقیه نیز یاد دهید.

حقیر به شما اطلاعات میدهد و مسئول اشتباهات شما نیست.

از افراط و تفریط در هر مورد خودداری کنید.

خانه محل بسیار خوبی برای نوشیدن شراب خانگی است بنابراین هر کجا مشروب نوشیدید شب را همانجا سر کنید.

فقط به دوستان نزدیک ، یا به مناسبتی و یا رسم صمیمیت شیشه ای شراب خانگی خود را تعارف کنید.

و دو نکته حرفه ای:

دوستانی که مایل به استفاده از بنتونایت (bentonite ) برای رفع کدر بودن شراب هستند و روش و میزان مصرف آنرا پرسیده بودند ، مقدار 5 گرم برای 5 لیتر کاملا مناسب است که باید بعد از تخمیر کامل مرحله دوم در شراب حل شود تا آمیزه و شفافیت شراب سریعتر گردد. زمان لازم برای تاثیر آن ده روز است.

دوستانی که در مورد رفع اکسیدگی شراب (نشانه آن شفاف نشدن شراب یا بوی لجن در شراب است) پرسیده بودند (بخصوص در زمانی که از آب میوه تجاری یا آبمیوه کنسانتره استفاده میکنند) و مایل به استفاده از شیر خشک برای تنظیم پی اچ یا تنظیم سولفور شراب هستند. اولا حتما باید از شیر خشک بدون چربی استفاده کنند و دوما میزان آن 2.5 گرم شیر خشک بدون چربی حل شده در 25 سی سی آب سرد و اضافه کردن به مایع شراب و هنگام تخمیر اولیه در حال جوشش است. امکان آن هست که روی سطح شراب کف ایجاد شود ولی این کف بزودی فروکش میکند و شراب دارای لکه یا رشته های قهوه ای شناور شده که بمرور غوطه ور و سپس رسوب میکند. روش دیگر استفاده از 25 سی سی آب سیب تازه گرفته شده و اضافه کردن آن به شراب در حال جوشش (در مرحله اول تخمیر) است. برای جلوگیری از ورود این رشته یا لکه های قهوای رنگ به شراب تصفیه شده ، از تکه ای از جوراب نایلون زنانه و بستن آن با کش به انتهای لوله سیفون استفاده کنید. کاربرد گاز سولفور یا مواد شیمیایی دیگر برای شرابسازی خانگی توصیه نمیشود.

برچسب‌ها:

شراب دارچین

دارچین پوسته تنه درختی است بنام سیناموموم زیلانیکوم که بصورت وحشی در سریلانکا (سیلان) روئیده و از آن استفاده خوراکی و داروئی میشده است. از نظر داروئی روغن آن برای معالجه سرماخوردگی و اختلالات گوارشی و مرض قند استفاده شده و میشود. پس از قرن هفدهم کشت آن به سراسر جهان گسترش یافته است. برای تهیه دارچین پوسته نازک از طول تنه درخت (معمولا بطول 15 در 2 سانتیمتر) را بصورت ورقه بریده و آنرا در هوای آزاد ولی در سایه خشک میکنند. این پوسته در هنگام خشک شدن بدور خود لوله شده و شاخه دارچین نامیده میشود. برای عصاره گیری ، پوسته را پس از جدا کردن از درخت در ظرف بزرگ حاوی آب دریا ریز ریز و خمیر کرده و سریعا آنرا تقطیر مینمایند. در هنگام تقطیر آلدئید و سایر الکلهای رزینی دارچین (ماده معطر داخل پوسته) بصورت بخار در آمده و نتیجه آن عصاره دارچین است. برای روغن گیری نیز میتوان همین خمیر پوسته درخت را جوشانده و پس از تصفیه و جدا کردن تفاله مایع بدست آمده را سرد نموده و روغن روی مایع را جمع آوری میکنند. عصاره و روغن دارچین بسیار معطر و مصرف خوراکی و همچنین تهیه انواع عطر را دارد. در کتب مذهبی از عطر این گیاه بسیار یاد شده است. دارچین سائیده شده ، بو و عطر خود را سریعا از دست میدهد. از برگ و گل و تخم این گیاه نیز روغنگیری میکنند.

شاخه دارچین نیز بمرور زمان و در مجاورت اکسیژن هوا بو و طعم خود را از دست میدهد و در حرارت بالا و بمدت طولانی از خود روغن دارچین پس میدهد و رنگ آن تیره میشود که این نشان کهنگی آن نیز میباشد.

برای تهیه شراب دارچین حتما باید از دارچین و سایر ادویه های تازه استفاده کرد و در غیر اینصورت شراب روغنی و فاسد میشود. این شراب نیاز به زمان طولانی و توجه زیادی برای به ثمر رسیدن دارد.

نمیز و ضدعفونی کامل بودن ابزار کار شرط اولیه تهیه شراب دارچین است.

ادویه اختیاری:

این مواد میتواند به گسترش طعم شراب دارچین کمک کند ولی اگر امکان تهیه آن نیست فقط از دارچین استفاده کنید.

6 عدد میخک - یا

12 عدد فلفل فرنگی شیرین (Allspice) - یا

3 شاخه وانیل - یا

15 گرم زنجبیل تازه و رنده شده – یا

15 عدد دانه فلفل سیاه

دقت کنید که همه این مواد را نباید با هم مصرف نمود بلکه:

دارچین ، وانیل و فلفل فرنگی شیرین با هم توافق طعمی دارند.

دارچین و فلفل سیاه نیز با هم توافق طعمی دارند.

میخک با وانیل توافقی ندارند ولی با زنجبیل و فلفل فرنگی شیرین طعم خوبی میدهد بشرط آنکه میخک را قبل از بجوش آمدن آب از ظرف خارج کنید.

استفاده از ظرف شیشه ای برای تهیه این شراب توصیه میشود.

شراب دارچین نمونه یک:

مواد لازم برای تهیه 5 لیتر

1.2 کیلو شکر

4.5 لیتر آب

12 شاخه دارچین (15 سانتیمتری)

یک ق.چ. مخمر مغذی

100 گرم کشمش (یا یک هشتم 8/1 ق.چ. تانین بجای کشمش استفاده نمود)

1.5 ق.چ آبلیمو ترش

یک بسته مخمر شامپاین یا مخمر مونت راچت Champagne یا Montrachet

یک قرص کامپدن خورد شده

طرز تهیه:

دارچین را در نیم لیتر آب و در ظرف آلمونیومی روی حرارت گذاشته و به آرامی و با حرارت ملایم آنرا بجوش آورید. توجه داشته باشید که درب قابلمه باید کاملا بسته باشد و فقط قل ریز یزند. بگذارید تا حدود 10 دقیقه و همچنان با درب بسته این حرارت دادن ادامه یاید و سپس آنرا از روی حرارت برداشته در محلی بگذارید تا در طول دو ساعت دارچین در آب داغ به اصطلاح کاملا دم بکشد و کاملا خنک شود.

صاف کرده و دم کرده حاصل را به ظرف تخمیر منتقل کنید.

بقیه آب را بجوش آورده و شکر را در آن حل کنید. از روی حرارت بردارید.

کشمش را با کارد تیز و تخته ریز ریز کنید.

همه مواد را بجز مخمر و قرص کامپدن در آب شکر ریخته و همبزنید.

مواد مخلوط شده را درون ظرف تخمیر ریخته و بگذارید خنک شود.

قرص کامپدن را درون ظرف تخمیر ریخته و همبزنید.

روی دهانه ظرف تخمیر یک دستمال کاغذی گذاشته و با کمک کش لاستیکی دستمال کاغذی را دور گلوی ظرف تخمیر محکم کنید.

بگذارید یکروز تمام در محلی گرم بهمین صورت بماند.

با کمی شکر و آب ولرم ، مخمر را فعال کرده و به ظرف تخمیر اضافه نموده و همبزنید.

دوباره دهانه ظرف تخمیر را با دستمال بپوشانید و با کش محکم کنید.

بین 5 تا 7 روز و تا زمانیکه درجه آبسنجی به زیر 1.030 نزول کند ، بگذارید تخمیر شود.

دستمال کاغذی را برداشته و قفل هوا را نصب کنید و بگذارید تا چهار هفته تخمیر ادامه یابد. (نیازی به همزدن نیست)

شراب خام اولیه را تصفیه کرده و به ظرف تخمیر ثانوی منتقل نموده و قفل هوا را نصب کنید.

بگذارید سه ماه در محلی نسبتا خنک و در سایه تخمیر ادامه یابد. (محیط سرد نباشد)

شراب را با دقت سیفون کرده طوریکه رسوبات ته ظرف وارد شراب تصفیه شده نشود.

با مقداری آب جوشیده ولی کاملا خنک شده حجم شراب را به 5 لیتر برسانید.

طعم شراب بچشید و اگر مایل بودید قدری شکر مطابق سلیقه خود به آن اضافه کرده و همبزنید تا کاملا حل شود. دقت کنید منظور شربت الکل دار دارچین نیست بلکه شرابی خوش طعم و گوارا با شیرینی مطابق سلیقه خودتان.

درب شیشه را مجددا با قفل هوا مجهز کنید و بگذارید ده روز دیگر بماند.

سیفون کرده و شیشه کنید. در محلی سرد و خنک مثل زیر زمین نگهداری کنید.

شراب دارچین نمونه دو:

مواد لازم:

12 شاخه دارچین (15 سانتیمتری)

یک لیتر آب انگور کنسانتره شده (بدون ماده نگهدارنده)

500 گرم شکر

3.750 لیتر آب

یک ق. چ. مخمر مغذی

1.5 ق.چ. آبلیموی ترش تازه (یا پنج ق.چ. آب پرتقال تازه)

یک قرص کامپدن (خورد شده)

یک بسته مخمر شامپاین یا مخمر مونت راچت Champagne یا Montrachet

طرز تهیه:

دارچین را در مقدار نیم لیتر آب و در ظرف آلمونیومی روی حرارت گذاشته و به آرامی و با حرارت ملایم آنرا بجوش آورید. درب قابلمه باید کاملا بسته باشد و فقط قل ریز یزند. بگذارید تا حدود 10 دقیقه و همچنان با درب بسته ، قل زدن ادامه یاید و سپس آنرا از روی حرارت برداشته در محلی بگذارید تا در طول دو ساعت دارچین در آب داغ به اصطلاح کاملا دم بکشد و کاملا خنک شود.

صاف کرده و دم کرده حاصل را به ظرف تخمیر منتقل کنید.

بقیه آب را بجوش آورده و شکر را در آن حل کنید. از روی حرارت بردارید و بگذارید قدری حنک شود.

همه مواد را بجز مخمر و قرص کامپدن در آب شکر ریخته و همبزنید.

مواد مخلوط شده را درون ظرف تخمیر ریخته و بگذارید کاملا خنک شود.

قرص کامپدن شائیده را درون ظرف تخمیر ریخته و همبزنید.

روی دهانه ظرف تخمیر یک دستمال کاغذی گذاشته و با کمک کش لاستیکی دستمال کاغذی را دور گلوی ظرف تخمیر محکم کنید.

بگذارید یکروز تمام در محلی گرم بهمین صورت بماند.

با کمی شکر و آب ولرم ، مخمر را فعال کرده و به ظرف تخمیر اضافه نموده و همبزنید.

دوباره دهانه ظرف تخمیر را با دستمال بپوشانید و با کش محکم کنید.

بین 5 تا 7 روز و تا زمانیکه درجه آبسنجی به زیر 1.010 نزول کند ، بگذارید تخمیر شود.

دستمال کاغذی را برداشته و قفل هوا را نصب کنید و بگذارید تا چهار هفته تخمیر ادامه یابد. (نیازی به همزدن نیست)

شراب خام اولیه را تصفیه کرده و به ظرف تخمیر ثانوی منتقل نموده و قفل هوا را نصب کنید.

بگذارید سه ماه در محلی نسبتا خنک و در سایه تخمیر ادامه یابد. (محیط سرد نباشد)

شراب را با دقت سیفون کرده طوریکه رسوبات ته ظرف وارد شراب تصفیه شده نشود.

با مقداری آب جوشیده ولی کاملا خنک شده حجم شراب را به 5 لیتر برسانید.

طعم شراب بچشید و اگر مایل بودید قدری شکر مطابق سلیقه خود به آن اضافه کرده و همبزنید تا کاملا حل شود. دقت کنید منظور شربت الکل دار دارچین نیست بلکه شرابی خوش طعم و گوارا با شیرینی مطابق سلیقه خودتان.

درب شیشه را مجددا با قفل هوا مجهز کنید و بگذارید ده روز دیگر بماند.

سیفون کرده و شیشه کنید. در محلی سرد و خنک مثل زیر زمین نگهداری کنید.

برچسب‌ها:

شراب جو

هنوز بر سر نام اصلی این محصول توافق رسمی بعمل نیامده و در هر کشوری آنرا با نامی مختلف میشناسند. روستا نشینان انگلیس (که شاید اولین سازنده آن باشند) آنرا "شراب جو" نامیدند ولی در آمریکا آنرا "آیل جو شراب مانند" مینامند. برای سهولت کار نوشتن به همان نام شراب جو اکتفا میکنم.

از این جهت نام آنرا شراب مینامند که درجه الکلی آن بالا و باید مدت زیادی آمیزه شود و از آنجهت آنرا آبجو مینامند زیرا نیاز به‌رازک برای طعم دادن دارد، در هنگام لیوان کردن کف میکند و موقع مصرف باید آنرا جرعه جرعه نوشید. در هر حال طعم آن آبجو مانند و گیرایی آن نظیر شراب است. امروزه در بعضی نقاط دنیا تولید میشود ولی بازار جهانی قابل توجه پدید نیاورده است. علت آنرا از نظر تجاری شاید گران تمام شدن تولید آن نامید. این شراب دارای استاندارد الکلی معینی نیست و میتواند حاوی 8٪ تا 12٪ الکل باشد و برای کسانی‌که با دیدی علمی به شرابسازی نگاه میکنند این نکته را مشخص کنم که مقداری آبسنجی مایع اولیه باید بین 1.090 تا 1.120 باشد.

تهیه این شراب با چندین روش کاملا مختلف انجام میشود و در نتیجه تولید نهایی از نظر رنگ و طعم و مزه نیز فرق زیادی با هم‌دارند. بهترین نتیجه با بشکه تخمیر شیشه ای بدست می‌آید.

** پیش از شروع مراحل مختلف تهیه هر گونه شراب از ضدعفونی کردن ، روش کلی تهیه شراب ، آبسنجی یا رفراکتومتر ، کاربرد جدول انتهورا و حسابگر تولید شراب، بشکه تخمیر ، کیسه متقال صافی ، قفل هوا (1) یا (2) یا (3) ، همزن ، سیفون کردن ، شیشه کردن شراب ، آمیزه کردن شراب ، شکر یا عسل ، انواع مخمر موجود در بازار ، فعال کردن مخمر و یادداشت مراحل مختلف تهیه و آماده سازی شراب اطلاع داشته باشند. برای درک کامل جزئیات ، مطالعه فرهنگ واژه ها و پرسش و پاسخ و چه کنم؟ را فراموش نکنید.

این دستورالعمل برای تهیه تقریبا 5 لیتر شراب است.

روش روستایی انگلیس

در تهیه نوع اول این شراب میتوان از انواع جو ساده یا بوداده و یا مخلوطی از آنها استفاده نمود. این شراب به دو‌سال زمان برای بهترین نتیجه، نیاز دارد. همچنین به دو نوع قفل هوا نیاز دارد.

مواد لازم:

جو 500 گرم

رازک 20 گرم

کشمش 500 گرم

سیب زمینی 500 گرم

شکر 2 کیلو گرم

لیمو ترش یک عدد

پرتقال یک عدد

مخمر 5 گرم

آب جوشیده 3.5 لیتر

طرز تهیه:

کشمش را با کمک کار تیز و تخته آشپزخانه ریز ریز کنید.

سیب زمینی را شسته و با کمک کارد ریز ریز کنید.

جو را کاملا شسته و سپس در دیگی از جنس استیل بمدت سی دقیقه بجوشانید.

در دقیقه پانزدهم، 15 گرم از رازک را اضافه کنید.

از روی حرارت برداشته و بقیه رازک را اضافه نموده و هم‌بزنید. درب ظرف را گذاشته، بگذارید ده دقیقه بماند.

از صافی عبور داده و مایع حاصل را به‌بشکه تخمیر (ترجیحأ شیشه ای) منتقل کنید.

شکر، سیب زمینی، آب‌لیمو، آب پرتقال و زنجبیل را اضافه کنید و هم‌بزنید تا کاملا حل شود.

بگذارید خنک شده و تقریبا هم‌درجه حرارت محیط اطاق شود.

مخمر را فعال نموده، اضافه کنید و هم‌بزنید.

قفل هوا را نصب کنبد.

به‌مدت دو هفته و هر روز یک‌بار هم‌بزنید.

تصفیه کنید و مجددا به بشکه تخمیر (ترجیحأ شیشه ای) کاملا تمیز شده منتقل نموده و قفل هوا را نصب کنید.

زمانی‌که آثاری از تخمیر مشاهده نشد، سیفون نموده و دوباره به بشکه تخمیر (ترجیحأ شیشه ای) منتقل نموده و قفل هوای رامک را نصب کنید.

سه ماه صبر کنید و مجددا سیفون کنید و بهمان بشکه تمیز شده منتقل و قفل هوای رامک را نصب کنید.

دوازده ماه صبر کنید و شراب جو کاملا تصفیه شده را شیشه نموده و درب شیشه را تشتک نموده و بصورت واژگون تا شش‌ماه دیگر در محلی سرد و تاریک (مانند زیرزمین) نگهداری کنید. قبل از تشتک کردن روی دهانه شیشه را با یک‌ورقه سلوفن به‌پوشانید.

روش مجازی:

این روش برای کسانی که حوصله دو‌ساله ندارند و حتی امکان تهیه رازک نیز ندارند مناسب است. از روی مواد لازم میتوان فهمید که این آبجو در حقیقت نوعی شراب آبجو مجازی! است.

مواد لازم:

جو نیم کیلو

انگور 1.5 کیلو (رنگ و نوع انگور تاثیر زیادی در طعم و رنگ تولید نهایی دارد)

شکر 2 کیلو

پودر زنجبیل 2 گرم

آب پرتقال 250 سی سی (یا 150 سی سی آب پرتقال کنسانتره ولی بدون مواد نگهدارنده)

آب لیموترش 4 ق.غ.

مخمر 5 گرم

آب 2.5 لیتر

طرز تهیه:

جو را کاملا شسته و با آب بمدت 45 دقیقه روی شعله گاز بطور ملایم بحوشانید.

از روی حرارت برداشته و آنرا صاف کرده و در بشکه تخمیر بریزید (ترجیحأ شیشه ای).

شکر، آب‌پرتقال، آب‌لیمو و پودر زنجبیل را اضافه نموده و هم‌بزنید تا کاملا مخلوط شود. بگذارید خنک شود.

با کمک دستکش انگور را کاملا له نموده، به‌بشکه اضافه کنید.

مخمر را فعال نموده، اضافه کنید، همبزنید.

قفل هوا را نصب کنید.

بمدت دو هفته و روزی دوبار هم‌بزنید.

تصفیه نموده و ظرف تخمیر را کاملا تمیز نموده و مایع را به شیشه منتقل کنید.

قفل هوا را نصب کنید.

هشت هفته صبر کنید، مایع را سیفون و دوباره به بشکه تمیز شده منتقل کنید.

قفل هوای رامک را نصب کنید.

در مکانی خنک و تاریک بمدت سه ماه بگذارید بماند.

با دقت سیفون کرده و به شیشه که یک چهارم قاشق چایخوری شکر (فقط یک نوک ق.چ. و نه بیشتر) به آن اضافه شده، منتقل نمائید. روی دهانه شیشه را یا یک‌ورقه سلوفان پوشانده و تشتک کنید.

شراب آبجو شما آماده مصرف است ولی رنگ آن قدری کدر باقی میماند.

برچسب‌ها:

جدید ترین ها

بایگانی ماهانه

مقالات گذشته

شامپاین
شراب آلبالو
شراب آلو
شراب از آبمیوه تجاری
شراب انار
شراب انبه
شراب انجیر
شراب برنج
شراب به
شراب بهار نارنج
شراب به سبک منوچهری
شراب پائیزی
شراب پرتقال
شراب تمشک
شراب جو
شراب خانگی برای مبتدیان
شراب چغندر
شراب خربوزه
شراب خرما
شراب خرمالو
شراب خورشید
شراب دارچین
شراب ریواس
شراب سیب
شراب سیب زمینی
شراب شاه توت
شراب شیراز یا شراب طبیعی
شراب عسل
شراب کیوی
شراب گندم
شراب گیلاس
شراب موز
شراب وردا
شراب هلو
شراب هندوانه
شراب هویج



XML

Powered by Blogger



© 2009 شراب سرا

استفاده یا کپی برداری از مقالات و انتشارات این وبلاگ برای عموم آزاد است