شراب سرا


شراب سیب

مراحل اول آمادگی میوه و آبگیری این شراب به سرعت عمل نیازمند است. بهتر است از شخص دیگری کمک بگیرید. در صورت مسامحه رنگ شراب طلائی کامل نخواهد شد. ابتدا بگذارید سیب در آشپزخانه به حرارت معمولی محیط برسد. قبل از آن به مقاله تهیه شراب برای مبتدیان مراجعه کنید تا درک مراحل کار آسان و به تصاویر مرحله به مرحله عملکرد آن آشنا شوید. بهتر است در این شراب از قرص کامپدن برای کمک به رسوب دُرد ( لِرد شراب ) و شفاف شدن و نگهداری شراب استفاده نکنید.

مواد لازم:

برای تهیه 6 بطری شراب طلائی سیب

حدود 8 کیلو گرم سیب گلاب یا سیب قندی یا هرگونه سیب معطر و آبدار بدون گل زدگی یا لکه.

مخمر 2 تا 3 گرم

میزان مصرف شکر ( بستگی به مقدار شیرینی آب میوه دارد به جدول انتهورا مراجعه کنید)

ابزار لازم:

شیشه تخمیر 5 لیتری

آبمیوه گیری

قیف

دستکش یکبار مصرف

طرز تهیه:

1- دست و ابزار خود را کاملا شسته و ضدعفونی و خشک کنید.

2- مخمّر را آماده و درون شیشه تخمیر بریزید.

3- با کمک دستکش یک نفر سیب را قاچ کرده و نفر دوم بلافاصله با کمک آبمیوه گیری ، آب سیب را گرفته و به محض پر شدن ظرف زیر آبمیوه گیری آنرا در شیشه تخمیر بریزید تا تمام آب سیب سریعا گرفته و رنگ آن تغییر نکند.

در حین کار میتوانید با آب سنج میزان شکر را بررسی کنید.

4- درب شیشه را مسدود و قفل هوا را نصب کنید.

5- شیشه را در محیطی گرم و تاریک قرار دهید. (حرارت بین 21 تا 27 درجه سانتیگراد)

6- هر سه روز یکبار با نظافت و دقت شراب در حال تخمیر را در لوله آزمایش ریخته و با آب سنج آزمایش کنید تا میزان شکر باقیمانده در گالن اصلی در کنترل شما باشد. با آن میتوانید کیفیت آینده شراب را کنترل کنید.

7- هنوز در این موقعیت میتوان شکر اضافه نمود.

در جدول انتهورا، میزان الکل را در شراب شما قبل از تخمیر و بر اساس خواندن آب سنج و شکر مصرفی اندازه گیری میکند. در ضمن نوع شراب را را نیز میتوانید بر اساس شیرینی موجود در مایغ و قبل و بعد از تخمیر اندازه گیری کنید. کسانی که از حسابگر تولید شراب استفاده میکنند براحتی میزان مصرف شکر را میتوانند محاسبه کنند.

8- بستگی به حرارت محیط و مقدار شیرینی مایه شراب و معمولا پس از 15 تا 21 روز ، شراب قدری شفاف و رسوبات در حال ته نشین شدن و خروج گاز از قفل هوا متوقف میشود. مرحله انتقال به شیشه ( گالن ) دوم تخمیر را انجام دهید. در این مرحله نیاز به همکاری شخص دیگری دارید که لوله را در شیشه بالائی بدون حرکت و ثابت نگهدارد. شیشه را به آرامی و با دقت روی سطح بالاتری قرار دهید و بوسیله لوله پلاستیکی ( لوله سیفون ) شراب خام را به شیشه پائینی ( دوم ) منتقل کنید.

برای انتقال نیاز به سیفون کردن دارید که با کمی مکیدن و بنا به خاصیت ظروف مرتبطه شراب به راحتی از لوله جاری خواهد شد. سریعا انتهای لوله را با انگشت مسدود و بلافاصله انتهای لوله آنرا در شیشه پائین قرار دهید. کاملا دقت کنید که انتهای لوله بالائی به رسوبات ته نشین شده ( دُرد شراب ) در شیشه اول تماس نیابد که رسوبات را منتقل خواهد نمود.

9- درب بشکه دوم تخمیر را بسته و قفل هوا را نصب کرده و بگذارید آرام در گوشه ای بدون دستکاری و حرکت باقی بماند. زمانی که از شفافیت شراب خود راضی شدید ، بطری های شسته و خشک و آماده را در دسترس و بشکه را در محل بلندی قرار داده و عمل مکیدن را تکرار ولی این بار انتهای لوله را در قیف و قیف را در دهانه شیشه ها قرار دهید و بمحض اینکه شیشه در حال پر شدن است لوله را در دست کمی خم کنید ( تا کرده یا دولا کنید ) تا جریان و سیلان شراب به داخل شیشه متوقف شود. دهانه شیشه را تا فاصله 5 تا 7 سانتیمتری (2 تا دو نیم اینچ) خالی نگهدارید که نیاز به فرو کردن چوپ پنبه دارید.

10- شیشه ها را حتما چوپ پنبه و یا اگر شراب را برای مصرف در مدت کوتاهی میخواهید با تشتک اسکرو کنید. در جای تاریک و خنگ بین 17 تا 22 درجه نگهداری کنید.

این شراب چهار هفته پس از انتقال به بطری قابل مصرف است. یادداشت فراموش نشود.

برای اطلاعات بیشتر به فرهنگ واژه ها و همچنین پرسش و پاسخ و چه کنم؟ مراجعه کنید.

موفق باشید.

برای تهیه شراب سیب نیاز به آب سیب است و میتوان از دو راه آب سیب تهیه نمود. یکی استفاده از آب سیب تجاری پاستوریزه و بدون ماده نگهدارنده و دیگری گرفتن آب سیب با استفاده از ماشین آبمیوه گیری در خانه.

اگر از آب سیب تجاری استفاده میکنید ، مطمئن شوید که دارای ماده نگهدارنده نیست. مصرف اینگونه آبمیوه دارای خصوصیت ویژه ایست. از جمله تمیز تر و ساده تر و دارای دردسر کمتری نسبت به آبگیری از سیب میباشد ولی انتخاب نوع سیب با عطر و طعم و بوی خاص آن با شما نیست.

اگر از میوه سیب و آبمیوه گیری استفاده میکنید به نکات زیر حتما توجه کنید:

انتخاب سیب سالم امری مهم و نتیجه آن رنگ و طعم و کیفیت بالای شراب سیب است. کسانی که امکان تهیه سیب از باغ یا خانه خود دارند باید از مصرف سیب ریخته شده در پای درخت ، سیب لکه دار ، کرمو ، زخمی یا له شده و گلزده خودداری کنند. انتخاب سیب سالم اولین گام برای تهیه شراب سیب عالی است.

مصرف هرگونه سیب سالم برای تهیه شراب ممکن است. ، هر چند استفاده از یک نوع سیب خاص فقط دارای طعم و بوی همان نوع سیب و اصالت شراب خواهد بود ولی مخلوطی از انواع سیب را نیز میتوان مورد استفاده فرار داد.

هرچه سیب آبدار تر باشد ، نتیجه بهتری دارد.

برای آب گیری ابتدا سیب را تمیز بشویید و ظرف آبی تمیز را در احتیار گرفته سپس با استفاده از دستکش یکبار مصرف و کارد تیز سیب ها را چهار قاچ (چهار تکه) نموده و با کمک همان کارد هسته و قسمت درونی سیب را جدا کرده و دور ریخته و گوشت سیب باقیمانده را درون آب تمیز بریزید.

اگر در حین تکه کردن سیب به سیب نا مناسب و یا آلوده به حشرات برخورد نمودید آنرا دور بیاندازید و سیب تمیز و یکدست و عاری از هرگونه حشره یا آلودگی و لکه را مورد استفاده قرار دهید.

استفاده از ظرف آب سرد و تمیز برای نگهداری سیب تمیز شده باعث میشود که گوشت سیب در مجاورت اکشیژن هوا اکسیده نشود و قارچ های نا متجانس سیب را آلوده نسازد.

مهم نیست رنگ آب سیب بدست آمده چه رنگ است زیرا نتیجه نهایی کار شراب سیب طلایی خواهد بود.

سعی کنید آب سیب خالص و صاف شده تهیه کنید بهمین جهت در هنگام آبگیری از جوراب نایلون زنانه برای صاف کردن آبمیوه خروجی از دستگاه استفاده کنید. هر چه آب میوه بدست آمده ، صاف تر و خالص تر باشد ، عمل تخمیر با سرعت و کیفیت بالا انجام میشود. تفاله سیب باعث دردسر زیادی در هنگام تخمیر و پس از آنست و حتی گاهی باعث فساد شراب میشود.

قبل از شروع کار ، از تمیز بودن اجزای آبمیوه گیری مطمئن شوید.

** نویسنده را باور بر اینست که دوستان عزیز پیش از شروع مراحل مختلف تهیه هر گونه شراب از ضدعفونی کردن ، روش کلی تهیه شراب ، آبسنجی ، کاربرد جدول انتهورا و حسابگر تولید شراب، بشکه تخمیر اولیه و ثانوی ، کیسه متقال صافی یا جوراب نایلون زنانه برای صاف کردن آبمبوه ، قفل هوا (1) یا (2) یا (3) ، سیفون کردن ، شیشه کردن شراب ، آمیزه کردن شراب ، شکر یا عسل ، انواع مخمر موجود در بازار ، فعال کردن مخمر ، موم اندود و یادداشت مراحل مختلف تهیه و آماده سازی شراب اطلاع داشته باشند. مطالعه فرهنگ واژه ها و برای درک کامل چزئیات به پرسش و پاسخ و چه کنم؟ را فراموش نیز فراموش نکنید.

دستور العمل زیر برای تهیه 5 لیتر شراب سیب است.

مواد لازم:

سیب سالم 8 کیلو (یا آب سیب تجاری بدون ماده نگهدارند 5 لیتر)

آب گرم نصف لیوان

مخمر 3 گرم

شکر (مقدار شکر را از روی جدول انتهورا یا حسابگر تولید شراب میتوان پیدا نمود و بستگی به نوع سیب مصرفی و مقدار قند موجود در آب سیب دارد. استفاده بیرویه شکر فقط باعث شیرین شدن نامناسب شراب شده و شربت سیب الکل دار بجای شراب سیب نتیجه میدهد و در بسیاری از انواع سیب اصولا نیازی به مصرف شیرینی اضافی نیست)

طرز تهیه:

ابتدا آب میوه تجاری یا تهیه شده در خانه را آبسنجی نموده و میزان قند آنرا مشخص کنید.

در صورت لزوم و تمایل فقط به مقدار قند بدست آمده در فرمول ، شکر یا عسل به آب سیب اضافه نموده و همبزنید تا کاملا حل شود. اگر از عسل بجای شکر استفاده میکنید ، مقدار آن برابر با حدود سه چهارم مقدار شکر مورد نیاز است. از بکار بردن سیرینی اضافی جدا خودداری کنید.

مخمر را با دو قاشق شکر (یا عسل) و آب در لیوان حل نموده و بگذارید فعال شود.

مخمر فعال شده را درون ظرف تخمیر ریخته و آب میوه را به ظرف اضافه کنید.

قفل هوا را نصب کنید.

در محیطی با حرارت 24 تا 27 درجه و بدور از نور مستقیم آفتاب قرار دهید.

..........

معمولا تخمیر از روز دوم شروع میشود و علت آن میزان پکتین زیاد در آب سیب است.

بستگی به درجه حرارت محیط و میزان شیرینی آبمیوه ، تخمیر اولیه بین 15 تا 21 روز (دو یا سه هفته) طول میکشد. در این مدت نیازی به همزدن ظرف تخمیر ندارید. بگذارید آنقدر تخمیر ادامه یابد که دیگر حبابی از قفل تخمیر خارج نشود.

..........

پس از آنکه قفل تخمیر از حرکت باز ایستاد و حبابی از شراب خام خارج نشد بگذارید تا دو روز دیگر همچنان آرام بماند و تا حد امکان ذرات معلق آن رسوب کند.

پس از دو روز شراب خام را به ظرف تخمیر دوم سیفون کنید.

مجددا قفل هوا را نصب نموده و بگذارید تا دو تا سه هفته دیگر دوران آرامش و مرحله تخمیر دوم را طی کند.

..........

زمانی که شراب کاملا صاف و شفاف شد با کمک سیفون آنرا به شیشه های تمیز منتقل نموده و چوب پنبه کنید.

در صورت لزوم و نگهداری طولانی سر شیشه را موم اندود کنید. شراب سیب نیاز به یک ماه آمیزه دارد.

برچسب‌ها:

1 Responses to “شراب سیب”

  1. # Anonymous ناشناس

    دستت درد نکند الهی در بهشت شادان بنوشی  

ارسال یک نظر

جدید ترین ها

بایگانی ماهانه

مقالات گذشته

شامپاین
شراب آلبالو
شراب آلو
شراب از آبمیوه تجاری
شراب انار
شراب انبه
شراب انجیر
شراب برنج
شراب به
شراب بهار نارنج
شراب به سبک منوچهری
شراب پائیزی
شراب پرتقال
شراب تمشک
شراب جو
شراب خانگی برای مبتدیان
شراب چغندر
شراب خربوزه
شراب خرما
شراب خرمالو
شراب خورشید
شراب دارچین
شراب ریواس
شراب سیب
شراب سیب زمینی
شراب شاه توت
شراب شیراز یا شراب طبیعی
شراب عسل
شراب کیوی
شراب گندم
شراب گیلاس
شراب موز
شراب وردا
شراب هلو
شراب هندوانه
شراب هویج



XML

Powered by Blogger



© 2009 شراب سرا

استفاده یا کپی برداری از مقالات و انتشارات این وبلاگ برای عموم آزاد است